10. januar 2023

Ny bogføringslov er landet

Det er nok ikke gået din næse 👃 forbi, at den nye bogføringslov er landet. Men vidste du, at den også rammer andelsboligforeninger? Og i nogle tilfælde også ejerforeninger 🏠

Som følge af den nye bogføringslov skal du dokumentere din bogføringsprocedure, samt opbevare alle dine bilag digitalt fremover.

(𝘍𝘪𝘯𝘥 𝘴𝘬𝘢𝘣𝘦𝘭𝘰𝘯 𝘵𝘪𝘭 𝘣𝘰𝘨𝘧ø𝘳𝘪𝘯𝘨𝘴𝘱𝘳𝘰𝘤𝘦𝘥𝘶𝘳𝘦 𝘱å 𝘌𝘳𝘩𝘷𝘦𝘳𝘷𝘴𝘴𝘵𝘺𝘳𝘦𝘭𝘴𝘦𝘯𝘴 𝘩𝘫𝘦𝘮𝘮𝘦𝘴𝘪𝘥𝘦)

𝐇𝐯𝐨𝐫𝐝𝐚𝐧 𝐫𝐚𝐦𝐦𝐞𝐫 𝐝𝐞𝐭 𝐬å 𝐚𝐧𝐝𝐞𝐥𝐬𝐛𝐨𝐥𝐢𝐠𝐟𝐨𝐫𝐞𝐧𝐢𝐧𝐠𝐞𝐫?

Ifølge Erhvervsstyrelsen anses andelsboligforeninger som værende erhvervsdrivende, hvorfor de også er underlagt den nye bogføringslov.

Det sker, som ved andre virksomheder, hvis nettoomsætningen overstiger 300.000 i to år for andelsboligforeningen.

Som Erhvervsstyrelsen selv udtaler det, er den boligafgift, som andelsboligforeninger modtager fra medlemmer, også defineret som en del af nettoomsætningen, da man stiller en brugsret til rådighed i en andelsboligforening, hvilket gør, at andelsboliger betragtes som erhvervsdrivende.

Det rammer ligeledes også ejerforeninger, hvor man har en erhvervsmæssig omsætning på over kr. 300.000,-

Denne bogføringsprocedure er gældende pr. 1. januar 2023 og skal medsendes til revisor for regnskabsåret 2022.

𝐇𝐯𝐨𝐫𝐝𝐚𝐧 𝐤𝐨𝐦𝐦𝐞𝐫 𝐝𝐮 𝐢 𝐦å𝐥 𝐬𝐨𝐦 𝐚𝐧𝐝𝐞𝐥𝐬𝐛𝐨𝐥𝐢𝐠𝐟𝐨𝐫𝐞𝐧𝐢𝐧𝐠?

Ja, det helt store spørgsmål – hvordan kommer I, i mål?

Jeres andelsboligforening skal selvfølgelig have lavet jeres bogføringsprocedure, hvor I redegør for jeres bogføring og digitale bilag.

Hos Administration|Nord har vi selvfølgelig udarbejdet denne procedure for de foreninger, hvor det er nødvendigt.

Har I endnu ikke fået styr på jeres? 🤗

Så vil jeg anbefale, at I kontakter jeres ejendomsadministrator og høre nærmere.

Skriv gerne til mig, hvis du har spørgsmål angående bogføringsprocedure for andelsboligforeninger – det koster ingenting at få gode råd 😊

Felt
Ring os op Kontakt os

Hurtigere ekspedition
Chat med os her.